Km kust Bohus-malmon 2017

KM KUST 2017-04-30

Bohus-Malmön

Morgonen började med att väckarklockan skrällde till 05:38 jag vaknade med ett ryck, vad är på gång? Javisst, ja KM på Bohus-Malmön. Jag studsade upp och satte igång med frukost och fika som jag skulle ha med på äventyret som vi skulle uppleva idag. Medan gröten och te vattnet kokade så gjorde jag en hastig morgon toalett. När frukosten var avklarad och ryggsäcken packad såg jag att klockan hade rusat iväg och det bara var till att pallra sig iväg till bilen. Tungt lastad med diverse fiske attiraljer, fiske spön och en massa andra tillbehör som jag ändå inte kommer använda denna gång heller. För att hinna med att använda allt skulle jag behöva en hel veckas fiske (KM) och säkert tio fiskespön, fastän det ändå bara var det allra nödvändigaste som jag tagit med mig. Raskt bar det i väg till Rannebergen för samling och vidare transport till Bohus-Malmön, strax efter att jag kommit fram till Rannebergen kom Lennart susande i sin flotta kareta och jag kunde packa över mina medhavda fiskeprylar i hans bil, vi kulle ju samåka. Den knäade lite av tyngden men det gick bra, nu kom Linda farande i precis lagom tid och vi lyfte in hennes saker i bagaget. Sedan bar det i väg till samlingspunkten, parkeringen utanför vårt huvudkontor (Klubbstugan) Bosse & Stefan kom lägligt bort till oss det verkade som om dom stått och lurpassat, för deras bil hade redan kommit dit. Fler började sluta upp och det blev ett hjärtligt möte med kramar och handslag, alla vi stod där och väntade på att klockan skulle bli halv 8 så vi kunde ge oss iväg. Vi hade bråttom att komma först till vår nya samlingspunkt Bohus-Malmöns färjeläger. Vi var 18st som samlades. Förs där var Ingvar & Göran, sedan kom Jonny & Helena som redan dagen innan åkte till Kungshamn för att kunna vara vid färjelägret i god tid (Så den deltävlingen vann dem), tätt följda av Peter och Sebastian som säkert trodde dom skulle vara där först eftersom dom sovit över på Almön. Alla var vi där i tid och vi kunde äntra färjan och ge oss ut på böljan den blå. Väl framme var det bara en liten bit med bilarna innan vi var framme vid vårt förutbestämda mål. Fast vi åkte i karavan lyckades några villa bort sig och fick vända om innan dem hittade oss andra. Vi spridde ut oss som en knagglig solfjäder, och ett intensivt fiskande tog fart. Alla var ju övertygade om att (Jag) just jag skulle vinna och få den största fisken, Peter visade omgående var skåpet skulle stå och fick en Havsöring som understeg det tillåtna måttet & sen följde han upp med en Näbbgädda som var så ruskig att han släppte den innan han lyckades landa den. Jag fiskade ivrigt och njöt av det vackra vädret (en klarblå himmel och en svag men kall sydvästlig bris) men fiskelyckan var det lite sisådär med, inte ett napp, det verkade vara helt dött på min fiskeplats. Linda och Lennart höll med mig, vi var ju en trojka som höll ihop i både med och motgång, så när jag inte fick någon fisk ville inte dom ha det heller (verkligen solidariskt). Plötsligt så var tävlingen slut, klockan hade redan hunnit bli 14:00, jag fattade inte vart tiden tagit vägen den hade bara rusat iväg, vilken tur att grillen var i gång och det serverades välbehövliga korvar med bröd till oss alla. När jag kom bort så stod det klar att ärkerivalen Ingvar hade dragit det längsta strået igen med en vacker Havsöring på 1,1 Kg hans lycka var stor när han insåg att Han (ja) just han var vår nya Klubbmästare (Kust). Alla gick fram och grattade dagens hjälte till ett väl utfört värv. Nu återstod bara styra kosan hemåt för oss alla och börja fira Valborg. Än en gång ett jätte stort grattis till Ingvar, vår nya klubbmästare i kustfiske 2017.

Hälsningar, Hebbe